Online Teachers Seminar: Rude Awakening? The American Dream and Its Reality

Kennziffer:

22-150

Termin:

Wednesday, November 30th, 2022

Ort:

Online via Click Meeting 

Partner:

Pädagogisches Landesinstitut Rheinland-Pfalz
Butenschönstraße 2
67346 Speyer

Die Veranstaltung findet statt mit freundlicher Unterstützung der U.S. Botschaft Berlin. 

Zielgruppe:

Lehrer*innen aus Rheinland-Pfalz

Anmeldung:

Die Anmeldung erfolgt hier.

Falls für Ihre Freistellung vom Unterricht eine PL-Nummer verlangt wird und/oder Interesse an einer Teilnahmebestätigung des PL besteht, bitte melden Sie sich auch bei dem Pädagogischen Landesinstitut an. Eine Weitergabe Ihrer Daten zu diesen Zwecken erfolgt nicht.

Beschreibung:

From rags to riches, the land of neverending possibilities - many expressions exist to describe life in the United States as an "American Dream". For some, this dream is a way to create something out of nothing, where hard work will pay off and where individuals can determine their own future. Novels have been written about this topic, movies have been made and each year anew, students tackle the issue in school. Yet the question begs: To what degree is the American Dream a figment of our imagination? Who has access to this dream and what are structural barriers to achieving it? And what role does it play in the culture at large and the most American dream of all: Disneyland?

In this seminar, we will critically analyze and update our understanding of the American Dream and present new ways for students to engage with this topic.

 

Program:

09.00 am
Welcome remarks

09.15 am
"Dream a Little American Dream with Me: Income Inequality and Social Mobility in the United States" 
Prof. Christian Lammert, John F. Kennedy Institut, Freie Universität Berlin

10.45 am   
Break

11.00 am
„The Place Where Dreams Come True? The Idea of Disneyland”
Dr. Sabrina Mittermeier, Universität Kassel

12.30 pm
Lunch Break

02.00 pm
"The Teachers' Room - A Reading and Discussion"
Lydia Stryk, Author of the new novel The Teachers’ Room

03.30 pm
Resources and Strategies

Anna Schönbach, Pädagogisches Landesinstitut Rheinland-Pfalz

04.00 pm
End of program day

 

Speakers:

Prof. Dr. Christian Lammert

lehrt am John-F.-Kennedy-Institut für Nordamerikastudien an der Freien Universität Berlin und ist Research Associate am Zentrum für Nordamerika-Forschung (ZENAF) der Goethe-Universität Frankfurt. Er ist u.a Autor einer Vielzahl an Artikeln und Büchern über die Sozialpolitik, das politische System und das Gesundheitssystem in den USA.
Seine Forschungsschwerpunkte umfassen vergleichende Wohlfahrtsstaatsforschung, politische Systeme der USA und Kanada sowie Problematiken des Nationalismus und Multikulturalismus.

Dr. Sabrina Mittermeier

ist Postdoc am Lehrstuhl für Britische und Nordamerikanische Geschichte an der Universität Kassel. Anfang 2021 erschien ihre Monographie „A Cultural History of Disneyland Theme Parks - Middle-Class Kingdoms“ bei Intellect, und sie ist unter anderem Mitherausgeberin von „Time and Temporality in Theme Parks“ (Wehrhahn 2017). Ihre Arbeit zu Film, Fernsehen und Themenparks ist außerdem in einigen Sammelbänden und Journals erschienen. Ihr Habilitationsprojekt beschäftigt sich mit „Unmade Queer Television in the U.S. and West Germany".

Lydia Stryk

Award-winning playwright Lydia Stryk was born and raised in DeKalb, Illinois, birthplace of barbed wire and flying ears of corn. After training as an actress, she went back to school to study History and Education and spent several years as a substitute teacher in NYC schools, observing the children and the educational system with fascination. Her plays have been produced across the United States and also in Germany. The Teachers’ Room is her first novel, a process she describes in her essay, “A Playwright Crosses the Border Into Fiction”. The Teachers’ Room is available to order from local bookstores and online shops in Germany-- please allow 4 weeks for delivery. You can learn more about her and her work at www.lydiastryk.com.

Anna Schönbach

coordinates a group of teaching consultants and continuous professional development conferences in foreign languages at the Pedagogical Institute of Rhineland-Palatinate. She is also the author of teaching units for advanced EFL classrooms.